آبشار لونک دیلمان

آبشار لونک دیلمان

استان گیلان در حاشیه دریای خزر به دلیل داشتن آب و هوایی مساعد و جاذبه‌های طبیعی و باصفا یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در کشور به شمار می‌رود . ما در مطلب معرفی دیلمان گیلان در مجله گردشگری بلیط اینجا به طور کلی شما را با این خطه ی باصفا و سرسبز آشنا کردیم . در این مطلب قصد داریم به طور اختصاصی به بررسی آبشار لونک دیلمان بپردازیم . این آبشار که یکی از معروف‌ترین آبشارهای شمال کشور و استان گیلان است به خاطر داشتن جاده‌ای رویایی و کم نظیر و همچنین طبیعت شگفت انگیز سیاهکل محبوبیت زیادی بین گردشگران پیدا کرده است . همین محبوبیت و اقبال بلندی که آبشار لونک در جذب مسافر داشته باعث شده امکانات رفاهی مناسبی نیز در اطراف آن ایجاد شود و طبیعت دوستان بتوانند چند روزی را در دل جنگل و در نزدیکی این آبشار اقامت کنند .

 

آبشار لونک کجاست؟

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم آبشار لونک در استان گیلان واقع شده . این آبشار در ۲۵ کیلومتری جاده سیاهکل دیلمان می‌باشد و دو روستای گرمو و لونک سیاهکل در نزدیکی آن قرار دارند . برای رفتن به آبشار لونک دیلمان لازم است ابتدا به شهر رشت رفته و از آنجا به لاهیجان و سپس جاده سیاهکل به دیلمان بروید . اگر مبدعتان سیاهکل است باید در یک مسیر جنگلی از این شهرستان حدود ۲۵ کیلومتر مسافت را طی کرده و خودتان را به آبشار برسانید . روستای دیلمان یکی دیگر از جاهایی است که می‌توانید تنها با ۵ کیلومتر پیاده روی از آن به این جاذبه طبیعی و دیدنی بروید .

ویژگی های آبشار لونک

قرارگیری آبشار لونک دیلمان در میان جنگل‌های انبوه هیرکانی باعث شده فضایی دلچسب و باصفا و آب و هوایی پاک و دل‌انگیز داشته باشد . این آبشار که ۱۰ متر ارتفاع دارد فصلی نیست و در تمام طول سال جاری می‌باشد . اگرچه بر اساس میزان بارش و فصل‌های کم آب یا پر آب میزان آب آبشار هم تغییر می‌کند . برای رسیدن به این جاذبه طبیعی باید از یک مسیر پرپیچ و خم و جنگلی عبور کنید که خود این به تنهایی خاطره انگیز و جذاب است .

بنابراین اگر می‌خواهید روزهایی به دور از هیاهوی زندگی شهری در یک محیط آرامش بخش و باصفا به صدای روح نواز آب گوش دهید و جانتان را سبک کنید آبشار لونک دیلمان و طبیعت زیبای اطراف آن انتخاب بسیار مناسبی است . لونک در گویش گیلکی به معنی غارها و محل سوراخ‌هاست و به ویژگی‌های طبیعی این آبشار اشاره دارد . روستایی که آبشار را در دل خود جای داده و با آنها هم نام می‌باشد نیز خود بسیار دیدنی و جذاب است . این روستا با داشتن فضایی بکر ، درختان انبوه و آبشاری پرآب به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است .

بهترین زمان بازدید از آبشار لونک

برای بازدید از آبشار لونک دیلمان نمیتوان زمان خاص و مشخصی را پیشنهاد داد چرا که این جاذبه در تمام فصل‌های سال جذابیت‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارد . برای مثال در بهار سرسبز و پرگل می‌شود و آب و هوای خنک و مطبوعی دارد . اما اگر از شلوغی بیزارید شاید این فصل انتخاب چندان مناسبی برای شما نباشد . تابستان‌های آبشار لونک اگرچه شاید کمی گرم باشد اما طبیعت در اوج سرسبزی خود قرار می‌گیرد .

اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق جلوه‌گری رنگارنگ طبیعت در پاییزند این فصل را برای بازدید از آبشار لونک دیلمان برنامه‌ریزی کرده و در هوای خنک و بارانی و به دور از شلوغی و هیاهو روزهایی را در این منطقه بگذرانید .

پوشش گیاهی و جانوری آبشار لونک

آبشار لونک دیلمان از نظر پوشش گیاهی تنوع زیادی دارد از جمله درختانی که در این منطقه مرطوب کوهستانی رشد می‌کنند می‌توان به : افرا ، انجیلی ، توسکا ، ممرز و گیاهانی مانند سرخس ، قارچ‌های رنگارنگ ، خزه و … اشاره کرد . اما پوشش قالب در این خطه ممرز و افرا می‌باشد که در ایجاد آب و هوای معتدل و تمیز نقش بسیاری داشته است . علاوه بر این گیاهان بوته‌ای مانند گل گاوزبان ، آویشن ، بنفشه ، زنبق و … نیز در اطراف آبشار به چشم می‌خورند .

از نظر پوشش جانوری هم تنوع زیستی قابل قبولی در منطقه اطراف آبشار لونک حاکم است . از جمله حیواناتی که در آنجا زندگی می‌کنند می‌توان به گربه جنگلی ، گراز وحشی ، خرس ، شوکا ، مرال ، پلنگ ، خوک وحشی و … اشاره کرد . همچنین پرندگانی مثل فاخته ، بلبل ، شاهین ،  و کبک بر آسمان این خطه و خزندگانی چون لاک پشت و سوسمار و مار بر زمین آن زیست می‌کنند .

جاهای دیدنی اطراف آبشار لونک

وقتی عزم سفر به یک منطقه را پیدا می‌کنیم قطعاً به بازدید از یک جاذبه آن بسنده نخواهیم کرد و سعی می‌کنیم از جاهای دیدنی دیگر که در فواصل دور و نزدیک قرار گرفته‌اند هم بازدید کنیم . در ادامه چند نمونه از جاهای دیدنی اطراف آبشار لونک دیلمان را بررسی خواهیم کرد .

آبشار باباولی

در ۱۵ کیلومتری آبشار لونک آبشار دیگری به نام باباولی قرار دارد که ارتفاع آن به ۲۰ متر می‌رسد . این آبشار با ریختن از صخره‌های خزه بسته در دل جنگل‌های سرسبز شمال منظره‌ای دیدنی چشم نواز خلق می‌کند . به همین دلیل طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به هنر عکاسی به بازدید از آن رفته و از آن منظره لذت می‌برند .

کاروانسرای تی‌تی

اگر تنها ۱۰ کیلومتر از آبشار لونک فاصله بگیرید به یک کاروانسرای تاریخی خواهید رسید که هنر و معماری دوران صفویه را در مقابل چشمتان جلوه‌گر خواهد کرد . این کاروانسرا که تی تی نام دارد با داشتن گچکاری‌ها ، کاشی‌کاری‌ها ، حجره‌ها و یک حیاط دیدنی شما را به دل تاریخ خواهد برد .

قلعه گرماور

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف آبشار لونک دیلمان قلعه گرماور است که در فاصله ۲۰ کیلومتری آن واقع شده . این قلعه بالای صخره‌ای بلند قرار دارد و برای بازدید از آن لازم است از تعداد زیادی پله بالا بروید .

قلعه باستانی کوتول‌شاه

علاوه بر گرماور در ۳۰ کیلومتری آبشار لونک یک قلعه باستانی دیگر هم واقع شده که قدمت آن به عهد تیموریان می‌رسد . قلعه کوتول شاه هم بر روی کوهی بلند قرار دارد و دسترسی به آن کمی دشوار به نظر می‌رسد . اما اگر این سختی را به جان بخرید و خود را به بالای کوه و این قلعه برسانید چشم انداز زیبای اطراف و هوای خنک و پاکیزه آن لذتی به یاد ماندنی را برایتان به ارمغان می‌آورد .

امکانات رفاهی و تفریحی آبشار لونک

همانطور که گفتیم آبشار لونک به دلیل مقبولیتی که بین گردشگران پیدا کرده امکانات رفاهی مناسبی نیز دارد . از جمله این امکانات می‌توان به پارکینگ ، سرویس بهداشتی ، آلاچیق ، فروشگاه ، مسجد ، سکو و … اشاره کرد . مسافران و طبیعت دوستان می‌توانند تفریحاتی همچون کمپینگ و اقامت در اطراف آبشار ، عکاسی از مناظر طبیعی و کم نظیر ، جنگل نوردی و … را در این منطقه تجربه کنند .

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید:

بهترین مکان‌ها برای سفر به گیلان

معرفی تالش گیلان

اشکورات گیلان

املش بهشت گیلان

تالاب سوستان گیلان

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها